پلاسمادرمانی و کرونا

پلاسمادرمانی و کرونا

تا الان چه می دانیم!؟

پلاسمادرمانی و کرونا؛ 
تا الان چه می دانیم!؟

اخیراً مصاحبه ای در خصوص استفاده از پلاسما درمانی بیماران Covid-19 منتشر شده و بر اثرات مفید این اقدام درمانی در بهبود مبتلایان تاکید کرده است.
با توجه به اهمیت موضوع و تصوراتی که در شرایط کنونی جامعه، در افکار عمومی مبنی بر اینکه روش و داروی معجزه آسا و سهل الوصولی در کوتاه مدت بدست خواهد آمد، توضیحات ذیل جهت روشن سازی موضوع جهت استحضار هموطنان عزیز ارائه می گردد:
‏‎
 استفاده از آنتی بادی پلاسمای افراد بهبود یافته به منظور درمان بیماران، از گذشته مطرح و در درمان بسیاری از بیماری ها نیز اثر بخش بوده است، بنابراین اصل این مطلب صحیح و در تئوری کاملاً قابل اجرا می باشد.

‏‎البته تا به امروز هیچ گونه گزارشی مبنی بر اثر بخش بودن پلاسما درماني در بهبود بیماران COVID-19، توسط سایر کشورها ارائه نشده است، اما بنابر اطلاعات موجود، کشور چین مطالعه ای را با محوریت این موضوع در دست انجام دارد که تا به حال اطلاعاتی از آن در دسترس نمی باشد. 

‏‎به نظر می رسد روش مورد استفاده، در شرایط حاد و اضطراری و مواردی خاص کاربرد دارد و اگرچه این طرح به خودی خود ارزشمند می باشد اما آنگونه که پیگیری کنندگان این طرح نیز بیان کرده اند:
 این طرح اولویت اول در درمان بیماران COVID-19 نمی باشد.

بر اساس اخبار منتشر شده در تاریخ ۲۶ مارس ۲۰۲۰ ، سازمان غذا و دارو آمریکا (FDA) استفاده از پلاسمای افراد بهبود یافته را در درمان بیماران critically ill  -بیمار با شرایط بحرانی- مبتلا به COVID-19  تایید کرده است. 

این سازمان ذکر کرده که پلاسمای افراد بهبود یافته از بیماری COVID-19 ممکن است محتوی آنتی بادی هایی-پادتن‌هایی-  علیه ویروس ایجاد کننده عفونت باشد. 
لازم به ذکر است استفاده از پلاسما درمانی در زمان شیوع عفونت های تنفسی دیگر همچون آنفلوآنزا SARS، H1N1و MERS نیز صورت گرفته است. 

سازمان غذا و داروی آمریکا- FDA- توصیه کرده است کارآزمایی های بالینی متعددی جهت اثبات موثر بودن پلاسما درمانی در درمان COVID-19  مورد نیاز است.

روند جمع آوری پلاسما بدین شکل است که از بیمار بهبود یافته ای که :
الف: می تواند اهدای خون انجام دهد و  
ب: به مدت 14 روز بدون علامت بوده است و 
ج: تست های COVID-19 فعلی وی نیز منفی می باشند ، پلاسما دریافت و به بیماران تزریق می گردد.

:‏‎ Refrences
‏1.      Takeda Initiates Development of a Plasma-Derived Therapy for COVID-19 https://www.takeda.com/newsroom/newsreleases/2020/takeda-initiates-development-of-a-plasma-derived-therapy-for-covid-19/
‏2.      C.Ronco et al.Coronavirus Epidemic and Extracorporeal Therapies in Intensive Care: si vis pacem para bellum.DOI: 10.1159/000507039
‏3.      http://www.phana.ir/fa/doc/news/27080
‏4.      https://www.livescience.com/covid-19-recovered-patient-plasma-trial.html
‏5.      K.Tsang et al.SARS: pharmacotherapy
‏6.      Cunningham et al. Critical Care. Treatment of COVID19: old tricks for new challenges

‏7. Covid-19: FDA approves use of convalescent plasma to treat critically ill patients

متن تایید شده توسط:
دکتر جمشید سلام زاده؛ Ph.D داروسازی بالینی«فارماکوتراپی» عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی
دکتر سید مهدی رضایت، متخصص فارماکولوژی و توکسیکولوژی، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران
دکتر شایان مستور تهرانی؛ دستیار تخصصی داروسازی بالینی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی
دکتر فائزه فیض مهدوی؛ دستیار تخصصی داروسازی بالینی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی