فاویپیراویر

فاویپیراویر

آینده ای روشن است؟

فاوی‌پیراویر  (Favipiravir):
فاوی‌پیراویر (T-705; Favilavir; Avigan) در سال 1999 میلادی توسط شركت صنایع شیمیایی تویاما (Toyama)، یكی از شركت‌های وابسته به هولدینگ فوجی‌فیلم (Fujifilm Holdings) تولید و با مجوز وزارت بهداشت ژاپن جهت درمان آنفلوانزا در دسترس قرار گرفت. از 20 فوریه سال 2020 میلادی (اول اسفند 1398)، شرکت داروسازی ژیجیانگ (Zhejiang) چین با مجوز وزارت علوم و فناوری چین بطور رسمی فاوی پیراویر را با نام Favilavir جهت درمان نوع جدیدی از کروناویروس (COVID-19 ) در دسترس قرار داده است. ژانگ شینمین (Zhang Xinmin) مدیر مرکز ملی توسعه بیوتکنولوژی چین تحت وزارت علوم و فناوری چین، پیش از این گزارش کرده بود که چندین نوع دارو از جمله فاوی پیراویر در کارآزمایی های بالینی بر علیه کوروناویروس  COVID-19  تاثیر مثبت در درمان نشان داده اند. این نخستین دارو در کشور چین است که در طی شیوع عفونت کروناویروس COVID-19، تاییدیه رسمی را برای درمان کسب کرده است.
فاوی پراویر در طی اپیدمی ابولا (Ebola) سال 2014 میلادی افریقا، بدون گذراندن مراحل معمول اخذ مجوز توسط دولت ژاپن در اختیار سازمان بهداشت جهانی قرار گرفت تا در درمان تب ناشی از ابولا مورد استفاده قرار گیرد. سازمان بهداشت جهانی در آن زمان با توجه به نبود درمان های موثر دیگر و بالا بودن موارد مرگ و میر، استفاده از داروهای آزمایش نشده مانند فاوی پیراویر را برای درمان ابولا عملی 'اخلاقی' ارزیابی كرد. 
فاوی پیراویر یک داروی ویرواستاتیک (متوقف کننده ویروس) است که در درمان عفونت های RNA-ویروسی مورد استفاده قرار می گیرد. شبیه به ترکیبات T-1105 و T-1106، فاوی پیراویر (T-705 ) ساختمان پیرازین کربوکسامیدی دارد. 
 فاوی پیراویر در درمان عفونت های ویروسی آنفلوانزا، ویروس نیل غربی (West Nile virus)، ویروس تب زرد (yellow fever virus)، ویروس تب برفکی یا بیماری دهان و پا (foot-and-mouth disease virus) و نیز ویروس های دیگر مانند فلاوی ویروس ها (flaviviruses)، ارناویروس ها (arenaviruses)، بانیاویروس ها (bunyaviruses) و آلفاویروس ها (alphaviruses) موثر است.  فعالیت این دارو بر علیه انتروویروس ها (enteroviruses) و ویروس تب دره ریفت (Rift Valley fever virus) نیز نشان داده شده است. فاوی پیراویر اثربخشی محدودی بر علیه ویروس زیکا در مطالعات حیوانی دارد، اما در بیماری هاری (rabies) موثر است و بصورت تجربی در درمان این بیماری مورد استفاده قرار گرفته است.   
مکانیسم اثر:
مکانیسم اثر فاوی پیراویر وابسته به مهار انتخابی RNA-پلی مراز وابسته به RNA است. تحقیقات دیگر نشان داده است این دارو موتاسیون های مرگ آور جایگزینی متقاطع یا تراگشت (transversion) RNA را القاء کرده و فنوتیپ ویروسی غیرقابل رشد را تولید می کند. 
 فاوی پیراویر یک پیش دارو است که به فرم فعال خود favipiravir-ribofuranosyl-5'-triphosphate (favipiravir-RTP) متابولیزه می شود. آنزیم هیپوگزانتین گوانین فسفوریبوزیل ترانسفراز انسانی نقش کلیدی در فعال شدن فاوی پیراویر دارد. فاوی پیراویر توانایی مهار سنتز RNA یا DNA در سلول های پستانداران را ندارد و به همین دلیل،  بر روی آنها اثر سمی ندارد. در سال 2014 میلادی، فاوی پیراویر برای انفلوآنزا همه گیر (pandemics) در ژاپن تایید شده است. این ترکیب هم به شکل خوراکی و هم به شکل تزریقی داخل وریدی تولید و در دسترس قرار می گیرد.   دوز آن در بزرگسالان 1600 میلی گرم دو بار در روز برای روز اول و سپس 600 میلی گرم دو بار در روز به مدت 4 روز است. طول دوره درمان با این دارو 5 روزه است. 
  
ايندارو  ژاپني و براي ابولا ساخته و  مصوب و موثر بود
چيني ها در  كرونا مصرف كردند كه موثر بود
تيم تخصصي چين كه امده بود ايران تاكيد كرد اين داروي ضد ويروس بهترين و موثرترين است 
تعدادي هديه دادند كه ترايال شد نتيجه ترايال تا ٥-٧ روز اينده  معلوم ميشه البته الان هم نشون داده خيلي خوبه
در چين احتمالا فقط يك شركت تحت ليسانس ژاپن توليد ميكنه كه دولت چين بعلت نياز فعلا اجازه صادرات نميده شايد بعدا ژاپني ها اجازه ندهند
دفتر همكاريهاي علمي رياست ج  ٤ هفته قبل از استادي خواست سنتز و توليدش را بررسي كند  سنتز دو روز قبل با موفقيت ١٠٠٪؜ باتمام رسيد
دو شركت دارويي هم فرمولاسيون قرص انرا شروع و تقريبا تمام كرده اند
براي خريد ماده اوليه ان اقدام شده كه نوبت ٦-٨ هفته اي گرفتند ( هجوم جهاني براي خريد ماده اوليه از چين زياد شده) 
لذا اگر كلينيكال ترايال جواب كامل بده و تيم باليني وزارت و ستاد كرونا انرا در پروتكل درمان تصويب كنه   با فاصله ٨-١٠ هفته قرص توليد ميشه  و دو هفته بعد از ان هم ماده اوليه توليد ميشه FDAهنوز آنرا تاييد نكرده است.