شیوع کرونا در جهان

شیوع کرونا در جهان

گزارش حاجی عباس

 

رتبه کشورها بر اساس میزان مبتلایان کرونا به یک میلیون جمعیت هر کشور* /  بر اساس سیستم معتبر رنک جهانی :   ده کشور اول دارای بیشترین مبتلایان اعلام شده نسبت به یک میلیون جمعیت هر کشور.    تا   تاریخ   چهار شنبه      ۲۰       فروردین  ساعت         ۱/۰۰      در حالی که تعداد کل ابتلاء ۱۴۹۱۴۷۵ نفر  و مرگ ناشی از کرونا به ۸۱۴۹۷  نفر رسیده است و منحنی های لگاریتمی از ابتلاء و مرگ نشانگر مهار در ماه اول / زمان استقرار در چین، کره و ژاپن / و از هم پاشیدگی و عدم مهار و رشد تصاعدی در نزدیک به دهه اخیر است.                                                                                   


ا / اسپانیا       ۳۰۰۸        در حالی که بر اساس این شاخص از هر یک میلیون جمعیت اسپانیا ۳۰۰۸ نفر مبتلاء به کرونا شده اند که حدود ۳ نفر در هر هزار نفر میشود، اسپانیا در شاخص مرگ ناشی از کرونا با ۱۳۹۱۲  نفر در رتبه دوم است و تاسف بار اینکه از هر یک میلیون نفر جمعیت این کشور  ۲۹۸ نفر تا کنون بر اثر کرونا فوت کرده اند که در این شاخص اسپانیا دو روز است از ایتالیا بیشتر شد و در رتبه اول مرگ و میر به نسبت جمعیت قرار گرفت. اسپانیا از نظر شاخص تعداد مبتلایان با ۱۴۰۶۱۷ مبتلاء در رتبه بد دوم باقی ماند.                                                                                                            
۲ / سوئیس          ۲۵۷۱           با  اضافه شدن  ۶۹  عدد به شاخص شیوع طی ۲۴ ساعت امروز در رتبه دوم ماند. سوئیس در قدر مطلق ابتلاء امروز دهم است و در مرگ ناشی از کرونا رده ۱۱ جهان را دارد. تا این تاریخ از هر یک میلیون جمعیت این کشور ۹۵ نفر بر اثر کرونا فوت کرده اند.                                                                                                            
۳ / ایتالیا           ۲۲۴۳          حفظ رتبه سوم در این شاخص و تداوم  وضعیت اسفناک این کشور در داشتن رتبه اول کشته های ناشی از کرونا با ۱۷۱۲۷ و حفظ رتبه سوم تعداد مبتلایان. تا این زمان از هر یک میلیون جمعیت ایتالیا  ۲۸۳ نفر بر اثر کرونا کشته شده اند که در این شاخص ایتالیا پس از اسپانیا بدترین وضعیت را در جهان دارد.                                                                                                                                                                
۴/ بلژیک            ۱۹۱۵            حفظ رتبه بد دیروز. بلژیک اکنون در شاخص ابتلاء رتبه ۱۱ و در شاخص مرگ ناشی از کرونا با یک رده بدتر شدن نسبت به دیروز رتبه ۹ را دارد. از هر یک میلیون جمعیت بلژیک ۱۷۶ نفر بر اثر کرونا فوت شده اند که در این شاخص سومین کشور جهان است.                                                                                                                                                                      
۵/ فرانسه             ۱۶۷۱                          با وضعیت رو به وخامت شتاب زده فرانسه سه روز است با سه رتبه بدتر شدن از رده ۸ به رده ۵ شیوع کرونا رسید. فرانسه پس از سه روز پیاپی آمار مرگ‌ و میر بیش از هزار نفر داشت، از دیروز با کاهش مرگ‌و میر به آمار مرگ و میر سه رقمی رسید اما امروز دو باره مرگ و میر کرونا در فرانسه بیش از ۱۴۰۰ شد.  الان از هر یک میلیون نفر فرانسوی ۱۵۸ نفر  بر اثر کو ویر ۱۹ فوت کرده اند که در این شاخص کشور چهارم جهان است. فرانسه اکنون رتبه ۵ شاخص شیوع، رتبه ۴ شاخص مرگ و میر و رتبه ۴ شاخص ابتلاء را دارد.                                                                                                                          
۶ / اتریش           ۱۴۰۳        حفظ رتبه دیروز با افرایش ۳۸ نفر در میلیون به واحد شیوع.                                                                                    
۷ / آلمان           ۱۲۸۳    حفظ رتبه روز قبل با افزایش ۶۵ نفر در میلیون به شاخص شیوع. همچنین رتبه بدتر۵ در شاخص ابتلاء و رتبه ۱۰ در شاخص مرگ ناشی از کرونا وضعیت وخیم آلمان را نشان میدهد.                                                                        ۸ / پرتغال         ۱۲۲۰       حفظ رتبه روز قبل. اکنون پرتغال در شاخص ابتلاء ۱۵ و در شاخص مرگ ناشی از کرونا رتبه ۱۶ را دارد.                                                                                      
 ۹ / آمریکا              ۱۱۸۳                                                                                                آمریکا که تازه دیروز در زمره ده کشور دارای بدترین وضعیت شیوع بود امروز در یک رده بدتر در این شاخص قرار دارد.   همانطور که از گزارش شماره ۲۱ و مکرر در شماره های بعدی این سری گزارش آینده نگری شده بود امریکا از دیروز علیرغم جمعیت زیاد به ده کشور بدتر از نظر شاخص شیوع کرونا پیوست. امریکا اکنون با آمار بسیار بد در شاخص ابتلاء با فاصله خیلی زیاد اولین کشور جهان است، در شاخص مرگ و میر هم امریکا با ۱۲۵۵۲ کشته رده سوم را دارد. از هر یک میلیون امریکایی تا کنون ۳۸ نفر بر اثر کرونا فوت کرده اند.                                                        
۱۰ / ایرلند            ۱۱۵۶     ایرلند برای اولین بار در زمره ده کشور اول دارای شیوع بالا کرونا قرار می گیرد. این کشور در شاخص مرگ ناشی از کرونا رده ۱۹ است و به نظر می رسد به زودی در این شاخص هم از میان ده کشور با وضعیت اسفناک شیوع خارج شود.                                      در آمار امروز شیوع  ۹ کشور اروپایی دارای بدترین وضعیت شیوع کرونا هستند و امریکا از دیروز تنها کشور غیر اروپایی بود که به جمع ده کشور اول در شاخص شیوع پیوست.            تمامیت ده جایگاه طی دو هفته برای اروپایی ها بود. در بین کشورهای اروپایی دیروز نروژ و امروز هلند از ده کشور اول خارج شدن که به نظر می رسد هلند باز به جمع ده کشور اول برگردد مگر اینکه کشورهایی مانند انگلیس، رژیم اشغالگر در روال بدتر شدن وضعیت دچار  شدت بیشتری بشوند.                                                                                                                                                              

*اما ایران با تدابیر جدید و جدی گرفتن البته دیر هنگام محدویت در تردد و فاصله گذاری وضعیت امیدبخش تری یافته اگر چه از  دیروز در شاخص تعداد مرگ ناشی از کرونا به تعداد بیش از چین رسید که این به علت ورود چین در طی ده روز اخیر به فاز نجات از کرونا است.  در شاخص مرگ به ازای یک میلیون جمعیت اکنون ایران با ۴۶ کشته به ازای یک میلیون نفر رده ۱۰ را دارد در سایر شاخص ها مانند ابتلاء رده ۷ و مرگ و میر رده ۶ را دارد. ولی امروز ایران در شاخص شیوع حتی در پانزده کشور  بدتر نیست و این وضعیت خوب برای پنجمین روز متوالی در سی روز اخیر است. هنوز  نارسایی در مدیریت مقابله با کرونا به ویژه در  بخش های تامین، ساختار، آینده نگری و آینده نگاری، آمار، بیگ دیتا و فناوری اطلاعات در راهبری مقابله با کرونا در ایران مشاهده می شود .                       در زمانی نه چندان دور که بیماری هنوز به اروپا نفوذ نیافته بود در ده کشور با شیوع بالا کره جنوبی، ژاپن، چین  ، ایران، قطر، بحرین و ... قرار داشتن که با تمرکز بیماری در اروپا شاهد جایگزینی کشورهای اروپایی به جای کشورهای آسیایی بوده و هستیم.  *امروز برای  دومین روز متوالی ۹ کشور دارای بیشترین شیوع اروپایی هستند  و بر اساس پیش بینی قابل احصاء، امریکا به جمع ده کشور دارای بدترین وضعیت شیوع آمده است. بزودی کشورهای قاره امریکا به ویژه ایالات متحده امریکا علیرغم جمعیت زیاد در زمره ده کشور دارای شیوع بالا هم مطرح خواهند شد که دیروز با ورود امریکا در جمع ده کشور دارای بدترین وضع بودیم. همچنین کانادا در رده ۱۳ شیوع و ۱۵ شاخص مرگ و میر قرار گرفت و شرایط برزیل هم متاسفانه در حال وخیم شدن است (رتبه ۱۴ امروز در شاخص ابتلاء که یک رده بدتر از دیروز است و رتبه بد ۱۳ در شاخص مرگ و میر)‌.  رژیم اشغالگر، ترکیه، برزیل و روسیه هم با روند وخیم شدن وضعیت روبرو شده است. البته ترکیه، برزیل، روسیه چون جمعیت بالایی دارند به زودی در میان کشورهای دارای شاخص شیوع بالا قرار نمی گیرند.          

همانطور که در گزارش شماره ۲ کرونا از این سلسله گزارشات آمده کر کرونا به لحاظ شیوع و ابتلاء و بالطبع فوتی ناشی از کرونا به طرف کشورهای اروپایی پیش بینی شد که تحولات اخیر و به ویژه ۱۵ روزه جاری این پیش بینی را کاملا به اثبات رساند. * * نکته مهم که در پیش بینی ما هم نبود و اکنون مشخص شده تاخیر کشورهای اروپایی در رسیدن به فاز مهاری است که این واقعیت را هم عدد شاخص های مختلف و هم منحنی های لگاریتمیک ابتلاء و مرگ‌ ناشی از کرونا نشان می دهد.                                                                          

هلند با شاخص شیوع ۱۱۴۳، نروژ ۱۰۸۹، رژیم اشغالگر با شاخص شیوع ۱۰۶۸، دانمارک ۸۷۵ و استونی ۸۶۶ در رتبه های بعدی شاخص شیوع قرار دارند.     
امروز برای هشتمین روز رژیم اشغالگر در رتبه های بالا شیوع قرار گرفت که ممکن است به زودی جزء ده کشور با شیوع بالا قرار گیرد.    همچنین ترکیه با بدتر شدن وضعیت چند روز است که به رده  ۹ ابتلاء به کرونا رسیده. ترکیه طبق پیش بینی انجام شده در گزارش شماره ۱۹ برای پنجمین روز متوالی  در زمره ده کشور دارای ابتلاء بالا قرار گرفت. در شاخص مرگ ناشی کرونا هم ترکیه الان رتبه ۱۲ را دارد.                                                       


 جالبه در این رده بندی که فراوانی شیوع را نشان میدهد چین در ده کشور اول نیست و با ادامه روند ده روز اخیر در سایر شاخص ها هم مانند ژاپن و به دنبال کره جنوبی از فهرست ده کشور بدتر خارج خواهد شد.   * اما امریکا همانطور که پیش بینی شده بود با وجود جمعیت زیاد باز به کشورهای دارای شاخص شیوع بالا پیوست.  امریکا در شاخص مرگ ناشی از کرونا امروز جای سوم را حفظ کرد. احتمال بدتر شدن این وضعیت هم در روزهای آتی زیاد است   **                  امروز پدیده ابتلای کشورهای کوچک با جمعیت حدود ۱ میلیون ادامه داشت که با وجود قدر مطلق ابتلای کم عدد شاخص شیوع خیلی زیادی پیدا کردن که در این رتبه بندی لحاظ نشدن.   کشورهایی مانند واتیکان با شاخص شیوع ۸۷۳۹،  سن مارینو ۸۱۶۴، آندورا ۷۰۵۴ و لوکزامبورگ با ۴۷۴۵ و .... از جمله کشورهایی هستن که با شاخص شیوع خیلی بالایی روبرو هستن که به دلیل کمی جمعیت و کوچک بودن در گزارش ما محسوب نشدن.